Arbeidsconflict en mediation
4 augustus 2022
Arbeidsconflicten (tussen werkgever en werknemer) doen zich veelvuldig voor. Daaraan kunnen vele redenen ten grondslag liggen. In mijn praktijk krijg ik er bijna dagelijks mee te maken. Bij velen van u zal wellicht de gedachte leven dat in zo’n geval de rechter er aan te pas moet komen om tot een oplossing voor dat conflict te komen, meestal eindigend in een ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Maar niets is minder waar, ongeveer 5% van de gevallen eindigt bij de rechter. En hoe zit het dan met die 95%?
Vaak komen werkgever en werknemer tot de conclusie dat een verdere samenwerking geen zin meer heeft omdat de arbeidsverhouding inmiddels te ernstig is verstoord. Zodanig dat een vruchtbare samenwerking in de toekomst niet meer mogelijk is. Partijen kiezen dan voor een beëindiging van de arbeidsovereenkomst via een beëindigingsovereenkomst; de werknemer krijgt een transitievergoeding uitbetaald en de arbeidsovereenkomst eindigt met inachtneming van de opzegtermijn. De werknemer ontvangt na verloop van die opzegtermijn een WW-uitkering.
Maar, het komt ook voor dat partijen weliswaar een conflict ervaren maar nog wel graag met elkaar verder willen. In dat geval wordt vaak gebruik gemaakt van mediation. Mediation houdt in dat werkgever en werknemer onder begeleiding van een onafhankelijk gespreksleider, de mediator, met elkaar in gesprek gaan. Het uiteindelijke doel is dat partijen zelf het conflict oplossen door tussenkomst van de mediatior. De mediation bestaat uit meerdere fasen, waarbij partijen niet alleen zelf een gesprek hebben met de mediator, maar ook samen -onder begeleiding van de mediator- met elkaar in gesprek gaan. Gekeken wordt naar de ontstane knelpunten en de mogelijke oplossingen daarvoor. Uiteindelijk zullen partijen dan gezamenlijk voor een bepaalde oplossing kiezen.
Mediation is een keuze, niet een verplichting. Indien uw werkgever mediation voorstelt maar u vindt dat dat station is gepasseerd, dan is dat uw goed recht. Wilt u meer informatie over uw rechtspositie als werknemer, belt u mij gerust.
Ole Klabou
Advocaat sinds 1992